Inteligensia Penyuluh Nusantara

Inteligensia Penyuluh Nusantara

"Apa yang diungkapkan di sini berkaitan dengan pemikiran dan perjuangan tokoh-tokoh yang dipaparkan dalam buku ini, Inteligensia Penyuluh Nusantara. Mereka perintis pembaharuan dan pejuangan keadilan dengan cara masing-masing, Memang pemikiran mereka telah menjadi penyuluh Nusantara, bukan sahaja pada zaman mereka, tetapi juga pada zaman kini akan datang. "

 - Prof Dr Jomo Kwame Sundaram


"Tugas intelektual itu besar dan menjadi tuntutan dan pertanggungjawaban sejarah. Mereka harus memberikan kepimpinan dalam idea dan etika, bukan pula menjadi buta, tuli dan bisu di hadapan kekuasaan yang jahat, menjerat dan muslihat. Kehadiran mereka dalam masyarakat adalah asas penting demi menjamin kewarasan dan kesejahteraan di dalamnya. Sehinggakan Rendra berpendapat kehadiran mereka seperti :

"bagai minyak zaitun, mengalir menjadi bahan bakar, yang mengisi pelita-pelita yang kelap-kelip di dalam kalbu para pengagum            kebenaran...maka para pengagum kebenaran itu dengan hati-hati akan selalu menjaga agar pelita kalbunya selalu menyala dan berminyak."

   - Dr Azhar Ibrahim 


Write a review

Note: HTML is not translated!
    Bad           Good
  • Product Code: 9789671777107
  • Availability: In Stock
  • RM26.00

Tags: Inteligensia Penyuluh Nusantara, Prof Jomo, Revisiting Malaysia